W tym roku szkolnym klasa I rozpoczęła zajęcia robotyki. Na początku dzieci uczyły się kodowania, układając figury geometryczne według podanych wzorów. Wykonywały też ćwiczenia interaktywne usprawniające umiejętność kodowania za pomocą programów i gier komputerowych.
Następnie poprzez zabawę zapoznały się z robotami zakupionymi w ramach projektu.
Zakupiony w ramach projektu sprzęt audiowizualny – aparat fotograficzny, statyw, sprzęt oświetleniowy i mikrofon jest bardzo często wykorzystywany podczas uroczystości i imprez szkolnych. Pozwala to uczniom na rozwijanie umiejętności i zainteresowań dotyczących fotografii, filmów. Na lekcjach informatyki uczą się obróbki wykonanych zdjęć i filmów, wykorzystując programy komputerowe.
Na zajęciach koła technicznego uczniowie klas 4-8 wykonali bałwanki i domki z drewna posługując się zakupionymi w ramach projektu wyrzynarkami.
Zdjęcia i filmiki z imprez szkolnych znajdują się na stronie szkolnej.
Jesteśmy uczniami Akademii Pana Kleksa
Najważniejszym zadaniem projektu było zaplanowanie i stworzenie makiety Akademii Pana Kleksa. Uczniowie decydowali, czy wybierają wersję kartonową czy wirtualną – w ramach realizacji projektu Laboratoria przyszłości czwartoklasiści projektowali model budynku szkoły w programie Minecraft Education Edition. Powstały liczne, znakomicie dopracowane, wirtualne projekty Akademii Pana Kleksa ze szczegółowo odtworzonymi salami, kuchnią wyposażoną w jadalne farby, jadalnią, pokojami uczniów, szpitalem chorych sprzętów i pokojem Pana Kleksa ze skrzynią z sekretami. W wirtualnych projektach zostały odtworzone portale do bajek, ulica Czekoladowa, a nawet latający balon z okiem Pana Kleksa. Swoje budowle – w postaci kilkuminutowych filmów - czwartoklasiści prezentowali na tablicy multimedialnej kolegom.
Ostatnie etapy pracy z pierwszymi robotami zakończone! Każda grupa mogła już pochwalić się efektami swojej pracy. Powstałe roboty to samochód wyścigowy z klocków lego, który za pomocą aplikacji poruszał się po wybranym torze i sygnalizował światłami ruchy cofania i zbliżania się do przeszkody oraz robot Dash Wonder, który potrafi się przedstawić, powtarza usłyszane teksty, wykazuje emocje, tańczy itp.
Uczniowie pokazali swoje roboty przedszkolakom. Opowiedzieli o kolejnych etapach powstawania robotów i zaprezentowali ich umiejętności. A potem była zabawa z robotami, która dała przedszkolakom wiele radości.
W czasie zajęć i na spotkaniu z przedszkolakami wykorzystywaliśmy do robienia zdjęć i filmików sprzęt, który zakupiliśmy w ramach projektu - aparat i statyw.
Wyposażenie pracowni technicznej w ramach projektu Laboratoria Przyszłości
W ramach projektu Laboratoria Przyszłości, nasza szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt, wspierający rozwijanie pasji ucznia i zdobywanie przez niego kompetencji z zakresu inżynierii, technologii. Celem tego projektu jest aktywizowanie uczniów i wzbudzanie większego zainteresowania zajęciami z techniki poprzez możliwość pracy na wysokorozwiniętym, interesującym sprzęcie technologicznym. Uczniowie mają możliwość utrwalenia poznanej wiedzy teoretycznej poprzez ćwiczenia praktyczne. Dobrze wyposażona pracownia techniczna umożliwia nauczycielowi prowadzenie różnorodnych zajęć, a to w konsekwencji przekładać się będzie na zwiększenie zainteresowania techniką u uczniów.
Na październikowych zajęciach uczniowie postanowili zebrać informacje na temat robotów. W tym celu wykorzystali Internet i na podstawie zdobytych informacji stworzyli opisy poszczególnych robotów. Wykonane opisy zostały umieszczone na korytarzu szkolnym, na tablicy poświęconej projektowi „ #LaboratoriaPrzyszlosci”. Będą też służyły jako pomoc na zajęciach konstruowaniu i sterowaniu robotów.
Kolejnym etapem pracy z robotami było ich konstruowanie. Po szczegółowym przeczytaniu instrukcji uczniowie przystąpili do składania wybranych robotów. Z wielkim entuzjazmem tworzą pierwsze roboty.
Rozpoczęły się też próby sterowania robotem Dash Wonder poprzez aplikację. Robot pokonuje zaprojektowaną w aplikacji drogę, tańczy, śpiewa i przedstawia różne emocje. W trakcie składania jest robot budowany z klocków Lego. Nie możemy doczekać się jego ukończenia.
W tym roku szkolnym rozpoczęły się w naszej szkole zajęcia z robotyki. Na zajęciach uczniowie będą uczyć się programowania i sterowania robotami. Na wstępie uczniowie zapoznali się z robotami otrzymanymi w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Są to:
- Apitor - Robot X - Lego
- robotWonder
- roboty Lofi
- roboty Roboblog
- pociąg Smart Train Intelino
Wielkie emocje towarzyszyły im w trakcie rozpakowywania zawartości pudełek. Szybko utworzyły się grupy, które interesowały się wybranym robotem. W starszej grupie duże zainteresowanie wzbudził zestaw do zbudowania robota z klocków Lego oraz roboty Loffi i dinozaur – robot Roboblog, Dziewczętom spodobał się robot Wonder, który od razu wzbudził ich sympatię. Młodsi uczniowie (kl. III) najwięcej uwagi poświęcili robotowi - pociągowi Intelino. Na kolejnych zajęciach uczniowie bliżej poznawali roboty, wyszukując informacji w internecie na ich temat.
Uczniowie wykazują duże zainteresowanie robotami i chęć konstruowania ich oraz sterowania nimi. Cieszą się, źe będą mogli rozwijać swoje zainteresowania dzięki udziałowi szkoły w programie „Laboratoria Przyszłości”.
Nasze działania
Pierwsze zajęcia z programowania
Jako pierwsi zajęcia z programowania zaczęli uczniowie klas I-III. Zobaczyli, że programowanie nie musi być trudne, Przekonali się o tym już na pierwszych zajęciach zapoznając się z pociągiem „Intelino J-1 Smart Train” - robotem, który uczy kodowania i programowania przez zabawę.
Drukarka 3D już nie jest taka "straszna"
Realizacja projektu - praca z drukarką 3D na lekcji matematyki i fizyki zakupioną z programu #LaboratoriaPrzyszlosci .
Podczas zajęć matematyki i fizyki uczniowie klas VIIa i VIIb poznawali tajniki programowania i projektowania komputerowego, które jest elementem podstawy programowej w szkole podstawowej.Przy realizacji projektu uczniowie rozwijali różne umiejętności m.in. świadomość technologiczną, projektowanie i implementacja. Śledzili proces pracy on-line i postępowali zgodnie z instrukcją.
Do wydruku wybrali modele zbudowane z wielu elementów, które z zespołach połączyli. Jest to przybornik na ołówki- nie powinny już im „znikać” oraz pomoc do matematyki – zdarzenia losowe w rzucie kostką sześcienną do gry.